Stories för företaget

Företagsberättelser

Era kunder behöver veta vem ni är och varför ni finns. Idag väljer många kunder företag och märke på samma vis som de väljer vänner. Ett företag utan synlig identitet är omöjligt att lära känna. Er story måste också presenteras på ett vis så att den är tillräckligt engagerande för att andra ska vilja ta del av den.

Ofta är det nog texten om sig själv som är den svåraste att skriva. Jag kan hjälpa er både med formulerandet av värdegrunden och berättelsen om er. Jag tar stöd i intervjuer av både företagsledare och medarbetare och vi stämmer av med varandra kontinuerligt.

Att ha en formulerad värdegrund underlättar för alla medarbetare att följa samma linje i sitt arbete. Ni befäster då era värderingar ännu starkare och kunden/gästen får sina förväntningar uppfyllda.

Kundberättelser

Ett mycket effektivt sätt att återberätta, bekräfta och förstärka företagets värderingar och vision är genom kundernas egna upplevelser. Kundberättelserna har möjlighet att användas i allt från korta citat till längre filmklipp. För varje användningsområde behöver storyn anpassas så att den kommer till sin rätt och är attraktiv för mottagaren. Dramaturgin är viktig även i en sann historia.

 

Jag hjälper er till exempel med intervju, text, bildspel och film.

Kontakta mig så att vi tillsammans kan diskutera hur storytelling kan stärka just ert varumärke.

 

Är du nyfiken på ett exempel?

Läs…

För Mistelgårdens räkning arbetade jag parallellt med värdegrundsformulering och gästberättelser. Jag gjorde intervjuer med ledning, medarbetare och gäster vilket gjorde att jag hade ett rejält underlag att stötta värderingarna mot.

Vill du se värderingarna och hur de presenteras så kika in på Mistelgårdens hemsida.

De gäster vi valde ut hade varit på Mistelgården av olika anledningar och fungerade som representanter för de största anledningarna att komma dit. I efterarbetet använde jag olika delar av varje gästs berättelse för att täcka in alla de områden som var viktiga för Mistelgården att lyfta fram.

För att förstärka lugnet som Mistelgården representerar valde vi att lägga intervjuerna till stillbilder istället för rörlig bild. Bilderna som jag fotograferade för bildspelen har som främsta uppgift att förmedla känslan av Mistelgården som helhet istället för att visualisera orden från berättaren.

Resultatet blev fem bildspel som presenteras på Mistelgårdens hemsida och Youtubekanal. Självklart gjorde jag också shortstories i text och fotoporträtt av gästerna för att kunna använda kundberättelserna även i andra kanaler. Här kan du lyssna på Siv som har nått fantastiska förbättringar av sin hälsa.

httpvh://www.youtube.com/watch?v=cP8w0Ld2lkQ

Vill du se resten av gästberättelserna så kika in på Mistelgårdens hemsida.

Angelina gäst Hälsohemmet Mistelgården

Gästberättelse åt Hälsohemmet Mistelgården

 

Comments are closed

  • Senast relaterade inlägget på bloggen