Reklam

Jag arbetar med idé, fotografering, text och layout.

Reklamen kan handla om allt från en produkt, till ett varumärke, till en tjänst. Jag gör reklammaterial för såväl digital användning som för tryck.

Layout

Jag sammanställer fullständigt material så som reklambild med text, flyer för tryck, broschyrer med mera.

…mer…

Bild och text ska harmoniera och förstärka varandra. Layouten är ett pussel för att balansera det estetiska med det informativa. I vissa fall krävs det mer text, kanske en hel broschyr, i vissa fall bara en plats- och datumangivelse. Det beror på syftet med materialet. Estetikens uppgift är att fånga uppmärksamhet och väcka känslor. Textinnehållet ska säkerställa att mottagaren tillgodogör sig den avsedda kunskapen.

Photographer Emma Ingolf, Danmark Rugby League, Sweden Rugby League,

Storyn bakom bilden …

Jag blev först kontaktad av den svenska lagkaptenen för att göra en reklamaffisch åt dem gällande Rugby League 2014. Dagen efter att den släpptes på Facebook ringde den danska lagkaptenen upp mig och ville ha en likadan. En lite klurig uppgift då de skulle likna varandra, men ändå skilja sig åt.

Jag tog fasta på färgerna i flaggorna för att förstärka olikheterna. Även elementen vatten och jord skiljer dem åt. Gemensamt är att båda ska visa att det kommer att bli en fight och utlova spänning. Jag arbetade med mycket luft i bilderna för att ha utrymme att lägga texten på. I det här uppdraget arbetade vi med mycket kortfattad och informativ text och lät bildmaterialet stå för sig själv som säljande argument att besöka matchen.

Reklam-fotografering

Reklamfoton ska vara något mer än bara snygga bilder. De ska förmedla en story som mottagaren vill vara en del av. Storyn ska grundas i varumärkets identitet så att betraktaren lär känna varumärket.

…mer…

Jag arbetar med Storytelling som verktyg för att förmedla varumärkets identitet och budskap, för att hålla den röda tråden och för att få teamet av modeller och makeupartister att förstå och engagera sig i varumärket. För att kunna jobba så här inleder vi med att jag lyssnar på er när ni berättar om ert företag och varumärke. Ofta föds många bra idéer under de samtalen.

Storyn bakom bilden …

Dare to be different är KunoQvists budskap. Detta låg självklart till grund för idén som jag pitchade för modellbildernas utformande. Grafiska mönster behövde också finnas med eftersom det var inspirationskällan för designen. Att våga vara annorlunda handlar också om att våga sticka ut och därför arbetade jag efter idén att modellen behövde en miljö att sticka ut ifrån. De grafiska mönstren fanns i miljön och modellens uppgift var att bryta sig loss från sin bakgrund.

Jag skrev en story till varje bild innehållandes en situation där huvudkaraktären vågar göra något annorlunda. Storyn låg som grund för att arbetslaget, bestående av mig, makeupartist och modell, skulle hålla den röda tråden och vara överens om målet. En story behöver inte alltid publiceras i ord. Här får slutbilden berätta storyn på egen hand.

Produkt-fotografering

Traditionellt sett är produktbilder en dokumentation av produkten från sin bästa sida. I en webbshop behöver kunden kunna göra en bedömning av produkten så likvärdigt som möjligt vid att kunna ta på produkten. I andra fall kan det skapas utrymme för att låta produktbilden berätta en story.

…mer…

För att få känslan av vad varumärket representerar tycker jag att produktbilder i den här stilen har mycket att tillföra. Den kan användas i reklammaterial, som en intresseväckare för shoppen eller i den fysiska butikens skyltfönster.

KunoQvist Trofé, Reklamfotograf Malmö

Storyn bakom bilden …

När det gäller produktfoto har jag aldrig fått möjlighet att arbeta med så många attribut som med KunoQvist Trofé. I samtal med kunden växte varumärkets identitet fram. Jag kunde se ägaren till glasögonen framför mig och hans liv spelades upp som en liten film innanför mina ögonlock.

Jag bestämde mig för att fotografera glasögonen i den miljö de blev lämnade på skrivbordet när ägaren hade gått och lagt sig. Till skillnad från många produktbilder, som ofta visas i en enfärgad miljö, hamnade den här produkten mer i ett stilleben.

Till det här klassiska märket och den här miljön kändes det alldeles för skarpt och modernt att arbeta med studioblixtar. Istället använde jag två glödlampor som penslar, under lång slutartid i ett annars beckmörkt rum, för att med ljuset måla fram bilden.

Comments are closed.

  • Har du en fråga?