Är du nyfiken på vilka tankar som ligger bakom en bild?
När jag får ett reklamfotouppdrag vill jag först och främst förstå företaget eller märkets identitet. Företagsbudskapet är grunden för arbetet med att ta fram idén. Jag har tidigare arbetat med KunoQvist och kände därför väl till utgångspunkten i ”Dare to be different”. Naturligtvis präglas varje kollektion av olika inspirationskällor. I det senaste uppdraget fortsatte de grafiska mönstren från förra kollektionen att prägla bågarnas utseende.
Som alltid, bygger jag en story kring vad jag vill förmedla och den här storyn förde mig till en härlig kombination av historier från förr fast i modern tid. Sherlock Holmes är högaktuell just nu då han visas i olika tappningar både i film och tv-serier. Den lite dova färgskalan med framhävt blått och rött är den visuella inspirationen i KunoQvists reklambild. Andra inspirerande inslag blev Jack the Ripper och Sweeney Todd. Vid fotograferingstillfället fylldes lokalen av dramatisk musik från detektivjakter och musikalstycken om människopaj. Lokalen fick jag låna av Tillväxtfaktor-X. Stort tack till er!
Den färdiga reklambilden hittar du här.
KQ Young är en underkollektion som riktar sig till lite yngre personer. Märket följer samma grundidé som KunoQvist och har samma inspirationskällor, men är ett eget märke med en egen design. Självklart ska KQ Young spinna vidare på samma tråd även i reklambilden, men ändå vara lite annorlunda. Inspirationsstoryn från förr hämtade jag i Oliver Twist, men för att sätta en mer modern prägel och tillföra en annan dimension lät jag mig även inspireras av Yohio.
Sixten gjorde modelldebut och hade en så skön och okomplicerad inställning till allt smink och styling. Jag hoppas verkligen på att få ett uppdrag där jag kan få arbeta med honom igen.
Bilden som användes i reklamen hittar du här.
Till skillnad från förra gången jag arbetade med KunoQvist använde jag mig denna gången av befintliga stories istället för egenskrivna. Det spelar inte så stor roll vilket man gör så länge storien underlättar för arbetslaget att se och följa den röda tråden. Självklart är den även viktigt för att uppdragsgivaren ska kunna föreställa sig hur slutresultatet kommer att se ut.
Reklamfotograf: Emma Ingolf, Makeupartister: Andrijana Stefanovska och Jannike Reinholdsson, Beställare OPO (KunoQvist), Modeller: Cazandra och Sixten
Relaterade artiklar
- Min midsommarhelg gick i avslappningens tecken. Jag gömde undan mobil, dator och iPad i tre hela dagar. Kameran fick dock följa med till fantastiskt vackra Skäralid på Söderåsen under en heldagsutflykt med vänner, pojkvän och hund. Nu är jag tillbaka på jobbet igen och vill bjuda på min favoritbild från…
- I skyltfönstret Reklamfotouppdrag för KunoQvist Nu har jag sett den första av mina bilder på vårkollektionen hänga uppe hos en optiker. Jag fotograferade tre glasögomärken i slutet av förra året och nu börjar bilderna alltså användas. Det känns självklart jättekul att se mina bilder hänga på stan i stora fönster.…