När det gäller produktfoto har jag aldrig fått möjlighet att arbeta med så många attribut som med Trofé. I samtal med kunden växte varumärkets identitet fram. Jag kunde se ägaren till glasögonen framför mig och hans liv spelades upp som en liten film innanför mina ögonlock.
Jag bestämde mig för att fotografera glasögonen i den miljö de blev lämnade på skrivbordet när ägaren hade gått och lagt sig. Till skillnad från många produktbilder, som ofta fotograferas mot en pappersfond, hamnade den här produkten mer i ett stilleben.
Till det här klassiska märket och den här miljön kändes det alldeles för skarpt och modernt att arbeta med studioblixtar. Istället använde jag två glödlampor som penslar, under lång slutartid i ett annars beckmörkt rum, för att måla fram bilden med ljus.
www.opo.se
Relaterade artiklar
- I helgen kom Linda och Chris med sina två charmiga söner till min studio för familjeporträtt. Inte helt lätt för två små barn att förstå vitsen med det hela men de var hemskt duktiga. Den äldsta av dem var ett riktigt bus-troll och vi fick oss några skratt åt alla…
- För ett par veckor sedan fotograferade jag folkpartisten Marcus Grundén som behövde bilder till sin valkampanj 2010. Det var något som var helt nytt för mig. Spännande att försöka få till balansen mellan det seriösa uttrycket samtidigt som Marcus personlighet ska träda fram. Läs mer om Marcus på http://www.marcusgrunden.se/
Snyggt!
Tack Joakim!