Jag får ganska ofta frågan om vad Storytelling är. Om jag skulle definiera Storytelling som begrepp skulle jag säga så här: Storytelling är att strategiskt arbeta med det personliga berättandet som grund för att skapa mervärde och ökad trovärdighet åt företag, organisationer och produkter.
Då blir nästa fråga troligen: – Jaha, men vad gör en Storyteller då?
Det är väldigt olika vad Storytellers arbetar med. Vissa arbetar med tekniker för muntliga framföranden, vissa med att stärka medarbetarna på företag. Jag arbetar med reklam och information.
Storytelling är både ett strategiskt kommunikationsverktyg och ett förhållningssätt. Det handlar om att sätta sitt meddelande i ett lättförståeligt och intressant sammanhang. Sammanhanget utgörs av en story som mottagaren kan relatera till. Människor är, och har alltid varit, intresserade av och duktiga på att ta till sig berättelser. Vi lyssnar på berättelser dagligen, i lunchrummet, vid middagsbordet, på promenad med en vän, i TV-soffan o.s.v. Det är alltså helt naturligt för oss, både att lyssna, men också att minnas. När vi vill förmedla ett företags arbetsområden eller värderingar är det därför mycket mer lättillgängligt för mottagaren när vi berättar en faktisk berättelse om det vi vill säga istället för (eller som ett komplement till) en punktlista. Det handlar om att få människor att sympatisera med budskapet och engagera sig känslomässigt.
Storytelling kan användas i all kommunikation, från intern till extern. Sanna stories kan samlas in från medarbetare, grundare och kunderna själva. Berättelserna behöver därefter bearbetas dramaturgiskt och komprimeras för att passa det forum de ska användas i. I begreppet Storytelling finns ett helhetstänk som gör att det inte behöver vara så uppdelat på internt respektive externt arbete. Grunden är densamma, och, inte sällan, kan man ha nytta av det arbete man har gjort inom det ena området, även i det andra.
Relaterade artiklar
- Ojoj, nu var det längesedan jag var inne och skrev här på min blogg. Det som har hänt sedan jag skrev sist är några fotograferingar, bland annat en fotografering för Grön Flagg (Stiftelsen Håll Sverige Rent) som var väldigt rolig. Återkommer med bilder när de har gjort sitt urval. Jag…
- För ett par veckor sedan fotograferade jag folkpartisten Marcus Grundén som behövde bilder till sin valkampanj 2010. Det var något som var helt nytt för mig. Spännande att försöka få till balansen mellan det seriösa uttrycket samtidigt som Marcus personlighet ska träda fram. Läs mer om Marcus på http://www.marcusgrunden.se/